290 mlj. tilausta Venäjällä, 300 milj. ulkomailta Venäjälle

Verkosta tilataan kuitenkin kerralla aiempaa pienemmällä summalla. Kuluvana vuonna yhteen venäläisestä verkkokaupasta tehtyyn nettiostokseen on käytetty keskimäärin 3970 ruplaa, mikä on kaksi prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Keskimääräinen summa on laskenut kaksi vuotta putkeen.

Ulkomailta ostetaan keskimäärin 1160 ruplalla per ostos. Keskihinnassa on laskua neljä prosenttia viime vuodesta.

Data Insight ennustaa verkkokaupan kasvavan vuosi vuodelta, mutta kasvuvauhdin hieman hidastuvan. Vuonna 2016 verkkokauppa kasvoi 23 prosenttia, mutta vuonna 2023 kasvun arvioidaan olevan 14 prosenttia.

Tilaukset Venäjällä +19 %, ulkomailta +34 %

Odottava markkina

Data Insight jakaa selvityksessään maailman verkkokauppamarkkinat kolmeen kategoriaan – korkeimpaan tasoon, toiseen aaltoon ja odottaviin markkinoihin. Korkeimpaan tasoon kuuluvat Pohjois-Amerikka, Länsi-Eurooppa, Kiina, Japani ja Australia.

Toisen aallon markkinat ovat kansainvälisille brändeille toissijaiset, mutta jatkuvassa tarkkailussa. Toiseen aaltoon kuuluvat esimerkiksi Pohjoismaat, Keski-Eurooppa, Intia ja Brasilia.

Odottaville markkinoille brändit eivät vielä lähde joko kehittymättömän infrastruktuurin tai poliittisen tilanteen vuoksi. Venäjä kuuluu Data Insightin mukaan tähän kategoriaan.

Eniten ostetaan tietokoneella

Internet-yhteyden äärellä on selvityksen mukaan 90 miljoonaa venäläistä. Heistä kaksi kolmesta liikkuu verkossa älypuhelimella, puolet näyttöpäätteellä ja reilu kymmenys älytelevision kautta. Voimakkainta kasvu on ollut tänä vuonna älytelevisioiden saralla – niitä on venäläiskuluttajilla nyt viidenneksen viime vuotta enemmän.

Internetin käyttäjistä kaksi kolmesta tekee myös verkko-ostoksia ja puolet maksaa verkossa. Miljoonakaupungeissa asuvat shoppailevat verkossa eniten, maaseudulla asuvat vähiten.

Internet-yhteys 90 miljoonalla venäläisellä, heistä kaksi kolmesta tekee verkko-ostoksia.

Verkko-ostoksia venäläiset tekevät eniten tietokoneella – kaksi kolmesta kaupasta on tehty joko pöytäkoneella tai läppärillä. Älypuhelinta käyttää neljännes ja tablettia joka kymmenes. Eniten ostetaan vaatteita, kenkiä, asusteita ja elektroniikkaa.

Älypuhelimen käyttäjistä puolet käyttää selainta, puolet sovellusta. Sovellusta käyttävät kuluttajat ovat kuitenkin Data Insightin mukaan aktiivisimpia, uskollisimpia ja maksukykyisimpiä.

Kaksi suurinta venäläistä verkkokauppaa ovat wildberries.ru ja ozon.ru. Selvityksen mukaan vuonna 2017 Wildberriesistä tehtiin 39 800 tilausta ja Ozonista 8640 tilausta.

Posti tuo

Suosituin toimitustapa Venäjällä on posti – sitä käytetään joka kolmannen ostoksen toimituksessa. Paljon käytettyjä ovat myös verkkokauppojen omat tai kokonaan ulkopuoliset kuriiripalvelut. Vähiten käytetään postiautomaatteja.

Posti 34%, verkkokaupan kuriiri 28%, ulkopuolinen kuriiri 21%, noutopiste 13%, postiautomaatti 6%

Postia käytetään etenkin kaupunkien ulkopuolella. Moskovalaiset suosivat kuriireja, pietarilaiset ja muiden suurkaupunkien asukkaat puolestaan noutopalvelua.

Venäjän verkkokauppamarkkinoille leimallista on Data Insightin selvityksen mukaan toisaalta verkkokaupan keskittyminen Moskovaan ja kotimaisten palveluntarjoajien vahvuus, mutta toisaalta suuri tilausmäärä rajojen ulkopuolelta.

SVKK.fi