54 %:lla venäläisistä on kotona puhelin, mutta vain 14 %:lla on henkilökohtainen tietokone. Juri Levada –keskus (Ria Novosti
4.2.2005) haastatteli tammikuussa 2005 yhteensä 2307 venäläistä. Haastateltavat olivat yli 16 vuotiaita. 95 %:lla
moskovalaisista oli puhelin kotona, 51 %:lla oli myös matkapuhelin ja 35 %:lla oli tietokone. Moskova oli kaikessa suhteessa
edellä kävijä muuhun Venäjään nähden.
Vuoden 2004 viimeisellä neljänneksellä matkapuhelinten myynti kasvoi 15,4 % edellisestä vuodesta (MRG:n tilasto 4.2.2005).
Venäjällä oli Samsung-puhelinten osuus myynnistä 23,1 %, Motorolan 22,7 %, Nokian 18,6 %, Siemens 14,5 % ja SonyEriksson 6,4
%, kun taas koko maailmassa Nokia on selvä markkinajohtaja 33,1 % osuudella (Motorola 15,9 %, Samsung 10,6 %). Nokia ei ole
onnistunut strategiassaan Venäjän nopeasti kasvavilla markkinoilla yhtä hyvin kuin muualla.
Tietokonetta käytti keskimäärin venäläisistä 16 %, kun taas Moskovassa jopa 31 %. 60 % Moskovan väestöstä ilmoitti, etteivät
he koskaan käytä tietokonetta.
Muualla Venäjällä oli tietokoneen käyttö harvinaisempaa kuin Moskovassa.
Pääkaupungin kulttuuri siirtyy myös muille aluille. Tämä merkitsee tietokoneiden kaupassa suotuisaa kysyntää.
Venäläisessä lehdistössä todettiin tammi-helmikuun aikana 2005 toistuvasti, että Moskovassa on asuntojen hintojen nousu
pysähtynyt.
Pikemmin asuntojen hinnat ovat jo muutaman prosentin halventuneet.
Juha Molari
|