Tiet Pietariin parantuvat |
Suomalaiset voivat saapua pian Pietariin hyväkuntoisia teitä pitkin. Myös maan talous kohenee hyvään kuntoon. EBRD (The European Bank for Reconstruction and Development) kertoi 4.7.2003 tiedotteessaan, että Venäjän liikenneministeri Sergei Frank ja EBRD:n presidentti Jean Lemierre allekirjoittivat EBRD:n historian suurimman lainan sitten vuoden 1991. Pankki lainaa Venäjälle 290 miljoonaa USD Pietarin alueen ja Venäjän kauko-idän tieprojekteihin. EBRD on lainannut Venäjän tieverkoston kehittämiseen kaikkiaan 519 milj. USD. Lemierre korosti, että EBRD:n pyrkimyksenä on tällä tavalla infrastruktuuria ja kuljetussektoria parantaen voimistaan alueiden taloudellista kasvua. Syyskuussa 2002 EBRD lainasi Venäjälle 229 milj. USD muiden ”strategisten tärkeiden teiden” kunnostukseen. EBRD on perustettu vuonna 1991. Tielainat eivät kuitenkaan vie Venäjää velka-ahdinkoon. Venäjän finanssiministerin raportin mukaan tammikuussa 2004 Venäjän ulkomaanvelka on enää 118,0 miljardia USD (Interfax 10.7.2003). Tammikuuhun 2005 mennessä velka vähenee edelleen 113,4 miljardiin USD:iin. Venäjän valtion ulkomaanvelka oli 122,1 miljardia USD tammikuussa 2003. Tämä velka muodostui 44,7 miljardin USD velasta Pariisin Clubin valtioille, 7,7 miljardista USD Pariisin Clubin ulkopuolisille maille. Yhteensä 3,9 miljardia USD on vielä rasitteena Neuvostoliiton aikaista velkaa. Lisäksi on mm. velkaa kansainvälisille rahoitusjärjestöille, kuten Maailmanpankille ja tieprojektien rahoittajalle EBRD:lle. Kun Venäjän valtion ulkomaanvelkaa arvioidaan euroissa, niin velka laskee finanssiministeriön odotusten mukaan vuodessa 116,3 miljardista eurosta (tammikuu 2003) 99,1 miljardiin euroon (tammikuu 2004). Ulkomaanvelan osuus on 30,1 % bruttokansantuotteesta vuonna 2003, kun se oli 35,6 % vuonna 2002. Velan osuus on hyvin kohtuullinen, kun määrää verrataan esimerkiksi läntisen Euroopan maiden velkaantuneisuuteen. Interfax |